„Ce culoare e asta? Tu ai ales-o?”, m-a întrebat baiatul de la spălătorie, unde luam noroiul de pe ea.
Culoarea o face să iasă în evidenţa, iar, după părerea mea, este cea mai frumoasa disponibilă pe Dacia Duster.
Cutia are trepte scurte, prima fiind gândita sa te puna în mişcare, dar atât. Însa, când eşti într-o zona cu teren accidentat, miza este sa poţi pleca de pe loc cu putere mare la roata, deci nu ne putem plânge. În oraş, probabil nu o să vrei oricum să pleci cu scârţâit de roţi de la semafor, Dacia Duster este totuşi un SUV cu caracteristici all-road, nu o maşină sport.
Motorul de 1.5 litri diesel trage de la turaţii joase, sub 1500 de ture, dar nu are o funcţionare foarte elastică. Are şi mod Eco, care reduce consumul de carburant, însa asta vine cu un preţ: reducerea performanţelor motorului.
O alta senzaţie pe care am întâlnit-o a fost urmatoare: pentru un mers lin, treptele trebuie schimbate rapid, şi o sa ai tendinţa sa retrogradezi destul de mult la reducerea vitezei, însă nu trebuie să te grăbeşti. Motorul trage de la turaţii scăzute şi te obişnuieşti uşor să foloseşti treptele superioare în oraş. Am mers constant cu a 4-a si a 5-a.
Poziţia înaltă la volan îţi oferă o vizibilitate foarte bună, iar camera de marşarier de pe editia Connected by Orange e foarte utilă. Deşi are dimensiunile unei compacte, 4,31 m lungime şi 1,82 m lăţime, nu duci lipsă de spaţiu la interior. Iar portbagajul este foarte generos.
Pe teren accidentat, motorul diesel de 1,5 litri şi 109 cai-putere produce suficient cuplu pentru a-ţi pune roţile în funcţiune chiar şi în zone mai accidentate. Unghiul de atac este destul de mare, cel de degajare la fel, iar garda la sol te lasă să explorezi destul de mult.
În timp ce urcam spre Piatra Arsa, un alt 4×4 de concepţie mai veche încerca să coboare. Era zăpadă şi gheaţă pe jos, însa nu aveam probleme, în timp ce vedeam cum celalalt şofer aşeza crengi de brad în faţa roţilor pentru un plus de aderenţă. Ranforsările din partea inferioară a caroseriei, precum şi garda la sol ridicată ajută Duster-ul să faca pasul mai departe.
Avem 3 moduri de funcţionare, selectabile de la un buton: 2WD, Auto şi 4WD.
Modul 2WD îţi trece tracţiunea pe roţile din faţă, pentru mers în oraş şi orice fel de drum plat sau cu înclinaţii mici. La drum întins, în modul 2WD, poţi merge liniştit cu 130 de km/oră.
Modul 4WD Lock este pentru teren accidentat, noroi, pământ, nisip şi traversari mai dificile cu o viteza care nu depăşeşte 80 km/h. El distribuie permanent cuplul motor pe toate cele patru roţi.
Varianta intermediară este modul AUTO, care e pentru toate tipurile de drumuri, în special în condiţii de aderenţă redusă. Modul AUTO distribuie cuplul motor pe 2 sau toate 4 roţile, în funcţie de situaţie.
Denivelările le absoarbe bine şi n-a atins cu scutul sau articulaţiile pe niciun drum pe care am mers. O dată ce realizezi că te afli într-o maşina care poate mult mai mult decât arată, o să vrei să mergi tot mai departe.
Display-ul central care înglobeaza sistemul audio, navigaţia şi funcţiile computerului de bord e de mari dimensiuni, iar ecranul tactil merge ok, însa era mai buna o poziţionare în partea de sus a bordului.
Dacia Duster Connected by Orange ofera dotari în exclusivitate, precum jantele de aluminiu de 16’’ Noir Diamanté şi camera de marşarier. La interior, ediţia limitată propune o tapiţerie textilă nouă, volan şi schimbator de viteze îmbracate în piele şi scaune faţă încalzite. La exterior, Duster Connected by Orange are ornamente faţa şi spate cromate, protecţii de praguri, bare longitudinale cu aspect de crom satinat, precum şi oglinzi retrovizoare exterioare cu aspect „Dark Metal.”
Alte dotari ale Daciei Duster ediţie specială sunt pilot automat, geamuri electrice faţă şi spate, aer condiţionat, sistem de navigaţie multimedia MediaNav, volan multifuncţional, 4 airbag-uri şi sistem Start-Stop.
Propulsorul testat, diesel 1.5 dCi şi 109 CP, se lauda un consum de carburant redus, de 4,4 l/100 km (consum mixt).
Pe benzina, Dacia Duster Connected by Orange vine cu motorul 1.6 16 V 114 CP, disponibil atât pentru versiunile 4×2, cât şi 4×4.
Disponibile avem cutii cu manuale cu 5 şi 6 trepte, în funcţie de variantă şi motorizare.
În concluzie, culoarea o prinde şi o scoate în evidenţă, caracteristicile off-road sunt prezente, iar dotările de pe ediţia Connected by Orange transformă Dacia Duster într-o maşină mai comfortabilă şi mai uşor de condus.